måndag 28 april 2008

UPPSTÅNDELSEN, VAD INNEBÄR DEN ?

Jag befinner mig i en bekväm begravningsålder, 76 år fyllda, och har ordnat tillfällig liggplats vid kyrkan i Vindeln, Västerbottens län. Där finns mina föräldrars familjegrav och den blir även min och min familjs dito. Jag ser graven där som tillfällig uppehållsplats eftersom jag tillhör svenska kyrkan och anses kristen.Dessutom är jag vuxendöpt i Centrumkyrkan,Sundbyberg. Min farfar,död 1931 och skräddare till yrket, var baptist och höll regelbundna möten i sitt hus om l rum och kök plus kallvinda,hade hustru och 5 barn och de var SAMTLIGA vuxendöpta!

Men vad innebär UPPSTÅNDELSEN?

Dragningen till det eviga livet är innbygd i människans natur och till livet återkallade sjuka har sett ljus genom tunnlar och till och med mött bortgångna vänner!!

I min barndoms söndagsskola. Elimkapellet i Åsele, sjöng vi varje söndag:

Där uppe ingen nöd skall vara
Och inga tårar, ingen natt
Så sjöng den lilla svarta Sara
Ett fattigt negerbarn, så glatt

Uppståndelsen är en hörnsten i kristendomen men vad innebär den konkret?? Har noga sökt svaret i Bibeln och resultatet blev skralt:

I Första Korinterbrevet 15 framgår, att de troendes kroppar skall uppstå, riktiga kroppar av kött och blod, dock utan behov av mat och dryck. Fritt kokkaffe i all evighet får anses mera som en förströelse än ett vätskebehov.

Inga famileband eller gruppbildningar är tillåtna i Himlen. Helt klart är vidare enligt Matteus
22:30 att i Himmelriket pippas det inte. " Vid uppståndelsen taga män sig icke hustrur, ej heller givas hustrur åt män ". Naturligtvis garanterar Bibeln att i Himlen finns inga frestelser - att alla går nakna saknar i sammanhanget betydelse.

VART ÄR JAG PÅ VÄG OCH TILL VAD ?

Mats Hägglöf
epost:mats_hagglof@hotmail.com

PS. Denna blog fick jag vid Fars Dag november 2007. Inlägget ovan är nummer 100 och jag har fått 699 besök! Hjärtligt tack för uppmärksamheten!! Med ödmjukhet,mats hägglöf. DS

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra den här, får en å tänka på begravning som en kommande semester...Man planerar och bygger en bro!