fredag 25 april 2008

VILDREN OCH TAMREN.

Vi har tidigare haft vildren i Sverige. Dels den större rasen fjällren, dels även skogsren.
Under 1800-talets senare del blev arten utrotad, samerna svarade för detta. I Norge
har man avsatt en yta, en fristad, för vildren, och där existerar den.

Dagens renar i Sverige är tamrenar, tamboskap, den definitionen har fastslagits av såväl Naturvårdsverket som av Jordbruksverket. Tamrenarna utgör en mix av tidigare fjällren och skogsren.

I ett tidiagre inlägg på min blog med rubriken "Sluta subventionera" har jag i förbigående berört detta. Nu har jag fått en kommetar om att detta är ett felaktigt påstående. Jag hänvisar till jourhavande biolog på Naturhistoriska Riksmuseet, Stockholm, som kan belägga vad jag ovan skrivit.Det är märkligt, att vad man än skriver om renskötsel,samer och samekultur är det alltid någon som påpekar att vad man skriver är fel. Att jag till exempel påpekat att staten år 1928 konverterade en yrkesgrupp till en ursprungsbefolkning har jag fått många påhopp för - staten bestämde 1928 att renägare (renskötare) är "same" och tvärtom.

Mats Hägglöf

Inga kommentarer: