lördag 26 april 2008

MÖRKRÄDSLA,HUR MAN BOTAR DEN

Under 1940-talets första hälft var det min uppgift att hämta tre liter mjölk efter klockan sju varje kväll hos kronortorparen och byslaktaren Oscar Westberg i Åsele. Det rörde sig om futtiga 500 meter att gå, men på höstarna var jag ordentligt mörkrädd när jag gick den sträckan. Jag berättade detta för Oscar och han visste bot. Han bad mig komma en lördagförmiddag när en kokalv, en så kallad gräsbuk, skulle slaktas. Jag kom och fick vara med om slakten.

Kalven avlivades genom att Oscar först slog in pannbenet med en träklubba, kollade noga med fingrarna att pannbenet var spräckt, stack kalven i halsen med en vass kniv (och samlade blodet i en så kallad blodmage). Den djupt medvetslösa kalven lades upp på en vagn med pressening och bukskinnet flåddes av.

Kalven sprattlade fortfarande en smula och här och var i den frilagda bukens muskler ryckte det med jämna mellanrum. BIT ORDENTLIGT I DEN RYCKANDE BUKMUSKELN SÅ BLIR DU ALDRIG MERA MÖRKRÄDD var Oscars budskap

Det gjorde jag och det har hjälpt mig hela livet! Rekommenderas!

Mats Hägglöf

Inga kommentarer: