torsdag 1 maj 2008

LIVET EFTER DETTA

(Ett gästinlägg av Årets smålänning 1991, Roland Nelsson, som följd av mitt inlägg "Vad innebär uppståndelsen)


Vid en predikan jag höll i Pingstkyrkan, Umeå,för många år sedan noterade jag att en av mötesdeltagarna - hon satt mitt framför mig på första bänken - tydligen icke var riktigt närvarande, och jag funderade varför.

När gudstjänsten var slut kom hon fram till mig, strålande glad och positiv och berättadeföljande:

" JAG KOM I NÅGON SORTS ANDEHÄNRYCKNING OCH SEGLADE IVÄG TILL EN PLATS SÅ UNDERBAR OCH PERFEKT. JAG KOM TILL EN BLOMSTERÄNG, DEN MEST PRAKTFULLA JAG NÅGONSIN KUNNAT DRÖMMA OM.FRÅN EN HÖJD RANN EN BÄCK SÅ SVALKANDE OCH LJUVLIGT PORLANDE. PÅ ÄNGEN FANNS DE DJUR JAG ÄLSKADE, HÄSTAR OCH ANDRA HUSDJUR. EN MÄNGD FÄRGGRANNA FJÄRILAR FLADDRADE MYSISGT ÖVER NEJDEN OCH FÅGLARNAS VINGSLAG FRAMBRINGADE DEN MEST UNDERBARA MUSIK.

MÅNGA MÄNNISKOR FANNS DÄR, DE STOD SAMTALANDE MED VARANDRA OCH NÅGRA HADE SLAGIT SIG NER I LUMMIGA LUNDAR INVID ÄNGEN. JAG KÄNDE IGEN FLERA AV DEM. JAG LA SÄRSKILT MÄRKE TILL EN SAMLING MED PASTOR LEVI PETRUS I MITTEN. HANS KAMRATER SÅG SÅ GLADA UT OCH DE PRISADE GUD!

Bengt-Erik Jernberg - min pastorskollega - kom just förbi när damen berättade detta för mig och han hörde hennes anmärkning om Lewi Petrus. Bengt-Eriks kommentar blev: "Lewi var säkert igång med att starta en ny tidning".

Hur det än nu var, Mats, så kan man nog vara ganska säker på att vi är på väg till en bra plats,en perfekt skapelse!

Med vänlig hälsning
Roland

---------------------------------------------------------------------------------------------

Roland Nelsson föddes i Värnamo 1937. Har under sin ungdom tillbringat sex år som missionär i Etiopien. Pastor bland annat i Umeå. År 1982 blev han Direktor för ERIKSHJÄLPEN och under de 18 år Roland Nelsson ledde den verksamheten kom den att utvecklas till en mycket omfattande biståndsorganisation.

Han har gått i spetsen för tillkomsten av Caminul Felix i Rumänien och hans senaste bok
- Caminul Felix Livets Universitet - beskriver den verksamheten.

År 1991 hade jag förmånen att få träffa och något lära känna Roland Nelsson, som jag idag betraktar som en nära och kär vän!

Mats Hägglöf

Inga kommentarer: