onsdag 7 maj 2008

SOM VAKTMÄSTARE PÅ UMEDALENS SJUKHUS

Under min skoltid i Umeå jobbade jag två somrar som vaktmästare på Umedalens sjukhus.

Tystnadsplikt var A och O och jag fick skriftligen betyga, att intet av vad jag såg eller upplevde fick nämnas till obehöriga. Överallt var dörrarna låsta.

Mitt vaktmästarjobb bestod bland annat i intern postgång, och jag kom därigenom i kontakt med i stort sett alla avdelningar. En återkommande uppgift var att varje fredag besöka en kvinnlig avdelning och där hämta en stor korg med virkade grytlappar. Dessa bar jag över till en annan kvinnlig avdelning i ett annat hus. Jag fick tillbaka en lika stor korg med garnnystan som skulle dit jag hämtat grytlapparna. Vad var nu detta ? Jo som sysselsättningsterapi virkades stora mängder grytlappar, många, många fler än vad man kunde använda eller avyttra. Dessa gick därför i hemlighet till en annan avdelning där man sysslade med att repa upp och göra garnnystan. Rundgång!

Upp till dussinet timmar kunde en del patienter få ligga i så kallade långbad med ömsom varmt, ömsom kallt vatten. Dessa skulle göra dem mera hanterliga. Liksom att man avsiktligt såg till att vissa svårhanterliga via bakterier fick ordentlig feber och blev lugna - tvångsmedicinering med sömnmedel var en annan metod. Långvattenbaden förbrukade mängder med vatten och där hade jag dagligen jobb med att tömma och fylla på.

Umeälven flyter nära Umedalens sjukhus. I samband med vattenreglering och kraftverksbygge hittade man en drunknad man och polisen kom till sjukhuset och bad om hjälp med identifiering - det fanns som regel rymlingar på söklistan. Det var den stora grävskopan Marion som hade
" hittat " liket, som låg i vatten vid stranden på en pressening när vi kom dit. Det makabra med denna patient - för det var en som hade rymt - var, att ett mycket stort antal nejonögon (rundmunnar, en ålliknande fisk) hade ätit sig genom bukhuden och bukhinnan och bakkropparna bildade en hel skog av stjärtar, som stack ut från likets magparti. Dessa rundmunnar är asätare men även för människan en stor delikatess, rökta och klippta i ett par centimeter långa bitar kallas delikatessen Nätting.
Inte bara liket utan även nejonögonen togs om hand.

Umedalens sjukhus stängdes 1986.

Mats Hägglöf

1 kommentar:

Anonym sa...

hej, jag heter lisa och håller på med ett arbete i skolan om Umedalens sjukhus. Jag letade på internet och kom över din blogg. Jag undrar om du kan berätta mer om sjukhuset och vad som hände där?
du får hemskt gärna maila mig: lisajohansson1993@hotmail.com

mvh lisa