torsdag 6 december 2007

I VÅR HERRES HAGE

Under 1950-talet och fortfarande ogift kulminerade mitt ornitologiska intresse. Detta innebar bland annat att jag inventerade Västerbottens fågelvärld, startade första fältbiologiska föreningen utanför Stockholm (SFU) och tillsammans med tyvärr avlidne Rune Johansson från Djäkneböle,Umeå, gjorde en film om djurlivet under ett år i Västerbottens län. Filmen kom att heta Ivår herres hage, 48 minuter, färg och ljud. Den blev en verklig publiksuccé med ibland extra föreställningar utöver annonserade. Visningarna skedde i samverkan med Västerbottens - Kuriren och vid premiären i december 1957 blev aulan i umeseminariet överfyllt.

I samband med detta arbete lärde jag mig inte bara att konservera djur utan jag gav även år 1960 , 28 år gammal , ut tre volymer om hur man konserverar djur. Titel: ABC för djurkonservatorn. Är numera helt utgången men finns att låna från Lunds universitetsbibliotek och är den enda handledningen i detta udda yrke, som finns på svenska.

Som ett kuriosum monterade jag och fotograferade jag de hambodansande ekorrarna, som finns på bild i denna blogg. Vill Du ha bilden, hör av Dig på www.mats_hagglof@hotmail.com.

Mats Hägglöf

Inga kommentarer: