lördag 9 februari 2008

BREV TILL KUNGEN !

Samernas krav på makt och självständighet ökar hela tiden. Egen flagga och egen nationaldag, som de vill ha som helgdag, egen riksdag (sandlådan Sametinget, där apartheid råder vad gäller rätten att anteckna sig på röstlängden), egen nationalsång, som inleds med texten :Nordvart nedom Karlavagnen, ser du Samelandet skymta med omkvädet: Sameland åt samerna. Eget riksidrottsförbund, egen "Almedals-vecka" och i framtiden hela fastighet Norrland till samerna. " Jag är inte svensk, jag är same", ser man ofta i insändare i norrländska tidningar.Detta leder att spänningarna ökar mellan samerna ( här = renskötarna, ca 150 personer) och övriga svenskar, främst i Norrland. Mot den bakgrunden har jag skrivit nedanstående brev till vår kung. De bilagor jag hänvisar till i brevet återfinner Du om Du går in på Google och skriver in som sökord Health19_swe

H M Konungen
Kungliga slottet
111 30 Stockholm

Ers majestät!

Som ornitolog med tjänstgöring på Ottenby fågelstation i min ungdom observerade jag även Ers majestät vid några tillfällen i min kikare. Senare i livet, i början av 1970-talet och som innehavare av ett arrendetorp i Frötuna fideikomiss utanför Uppsala hade jag förmånen att få hjälpa till med att driva fram vilt ( älg, fasan) vid Ers majestäts jaktdagar där.

Till sak. Som medborgare ber jag att få göra Ers majestät uppmärksam på den faktiska historien bakom dagens mycket känsloladdade diskussioner mellan renägare och markägare. Vänligen se bilagor.

Eftersom Ers majestät är samtliga medborgares kung ber jag Ers majestät med klokhet och varsamhet gjuta olja på vågorna och genom sakliga synpunkter leda utvecklingen mot lösningar, som står i samklang med demokrati och mänskliga rättigheter.

Med utmärkt högaktning !
Bro 2008 - 02 -09

Mats Hägglöf

Inga kommentarer: