fredag 22 februari 2008

ARNE SUCKSDORFF

År 1951 fanns en annons i tidskriften Svensk Jakt, där Arne Sucksdorff med Jordbruksdepartementets tillstånd efterlyste en del vilda djur för en kommande
inspelning av en långfilm, DET STORA ÄVENTYRET. På den tiden tillbringade jag maximal tid i skog och mark i Västerbotten och i Lappland, helt hängiven åt flora och fauna.

Jag kunde gå annonsören tillmötes på flera punkter och levererade honom ungar av
korp, sparvuggla och pärluggla liksom en utter. Det blev en äventyrlig resa med dessa djur i
bagaget till mellansverige, där Arne huserade.

I hela två år arbetade Arne Sucksdorff med att producera sin första långfilm och jag hade förmånen att vid flera tillfällen träffa honom. Han är den envisaste människa jag träffat och
såväl manus som själva filminspelningen stod han ensam för med Gunnar Sjöberg som
berättare.

Långfilmen Det stora äventyret förenade barndomens värld med naturens och blev en
enorm succé världen över. Detta inspirerade honom till flera andra, av vilka En djungelsaga
är den mest kända, inspelad i Indien.

Tyvärr havererade hans ekonomi på grund av felsatsningar och han levde länge "i exil" i
Sydamerika. Arne Sucksdorff dog år 2001 men hans filmer lever!

Mats Hägglöf

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är djupt imponerad av detta. Tänk att få se så många sällsynta djur i vilt tillstånd. Och Arne Sucksdorff är imponerande som älskade flora och fauna och lät oss titta på detta i TV och på film.Verkligen en introduktion till det stora äventyret!

Anna-Lisa Söderström
Bro