lördag 16 februari 2008

BLODTRYCKSMEDICIN - LITIUM FÖR LÄKAREN

Den enskildes nytta av behandling av enbart förhöjt blodtryck är helt omöjligt att förutse,
MEN TILLFÖR LÄKEMEDELSINDUSTRIN MYCKET STORA SUMMOR PENGAR.

Nätverket för läkemedelsepidemiologi i Malmö har invändningsfritt visat att 160 personer med måttlig förhöjning av blodtrycket och utan diabetes eller njurpåverkan måste behandlas i 10 år för att en (1) av dem via behandlingen skall slippa kranskärlssjukdom. Hälften av de 1, 8 miljoner i Sverige som får recept på blodtrycksmediciner befinner sig i den situationen och borde rimligen själva få ta ställning till sådan behandling innan den påbörjas.

Vi behöver vårt blodtryck. Det är en evolutionär anpassning till yttre och inre påfrestningar. Ofta skrivs blodtrycksmedicin ut i samband med livskris - på arbetet eller i hemmet, sedan sätts den aldrig ut.

FASS-katalogen innehåller ett stort antal blodtryckssänkare med oftast likvärdiga effekter men med stora prisskillnader. Här ett radikalt förslag:

Om blodtrycket skall behandlas bör samhället ta in anbud på den billigaste bland de bästa i varje klass, 10-årskontrakt, gratis för patienten. Då lägger vi grunden för en blomstrande internationell generikaindustri. De patienter som vill ha dyrare preparat betalar själva.

Många patenterade läkemedel ger endast marginella fördelar men är dyra. Därtill kommer, att den ökande reklamen direkt till kunden/patienten från läkemedelsföretagen inte kan stoppas.
(Svunnen är den tid när apotekarna hade ensamrätt att såväl tillverka som sälja läkemedel,
upphörde 1913).

Jag bedömer, att de flesta förskrivningarna av blodtryckssänkare idag sker i onödan - för att
lindra läkarens extensiella ångest.

Mitt förslag förbättrar balansen mellan industri, läkare och patient samt innebär besparingar
på flera hundra miljoner kronor årligen.

Mats Hägglöf

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste ställa en fråga till Er?

När solen skiner och jag går förbi trappan på Konserthuset och Dramaten i Stockholm, och tittar upp mot dessa två trappor så stiger blodtrycket rätt mycket.

Jag måste erkänna att det har blivit lite bättre med åren och den höga ålder som gubben nu börjar att få.

Jag undrar om Ni har något bra kemiskt medel mot denna blodtryckshöjning att rekommender nu när sommaren nalkas.

Erik Danielsson

Anonym sa...

Jag råkade ut för några hjärtinfarkter under hösten 2004 och av, vad jag förstår, ren slentrian ordinerades jag blodtryckssänkande medicin, bland andra typiska hjärtmediciner som Trobyl etc. Eftersom blodtrycket togs regelbundet under den mest akuta behandlingsperioden kunde jag rätt enkelt konstatera att jag egentligen icke led av högt blodtryck, snarare var pulsen stundtals så långsam ( runt 40 slag/minut ) att jag tyckte det var lite jobbigt.Så jag frågade den behandlande överläkaren om jag verkligen hade högt blodtryck, och dett var han nuturligtvis tvungen att förneka, han visste att jag visste. När jag då ifrågasatte hans ordination av blodtryckssänkande medicin - försköt han mig, gav blanka fan i mig.

Sens moral - Du måste vara ganska frisk för att överleva sjukvården.
Därmed inte sagt att alla läkare är i händerna på sjukvården, men visst finns det slentriantänkande även i sjukvårdskorridorerna.

Peter Hjortberger

Anonym sa...

Självklart behöver vi vårt blodtryck! Men jag för min del håller med Gud i denna fråga: En sund själ i en sund kropp utan stress och som behandlar andra som jag behandlar mig själv, har nästan alla chanser att vara frisk med ett väl anpassat blodtrytck.

Vidrae borde man försöka ta bort gifterna i naturen, livsmedelsindustrin, föroreningar,tänka på att renlighet är a och o osv. Och för att inte tala om alla dessa färgämnen! Glädja sig åt naturens alla färger! - Soluppgång, solnedgång, månen, stjärnhimmel, havet i olika färgskiftningar. Alla gröna färger i marken, blommor, fjärilar och till exempel en solig dag se solens strålar strömma genom kristallprismor i regnbågens färger. Skönhet är en bra medicin, balancerar blodtrycket utan tabletter!

Inga-Lill söderström
Bro

Anonym sa...

Bäste Mats,

Ditt förslag om att ta in anbud och teckna kontrakt över 10 år om inköp av generiska läkemedel ligger inom ramen för Läkemedelsförmånsnämndens (LFN) uppgifter och befogenheter.

LFN har till uppgift att avgöra om ett läkemedel skall subventioneras, dvs ingå i läkemedelsförmånerna, eller ej samt vilket pris detta läkemedel skall ha.

Inom den slutna vården har landstingen möjlighet att göra upphandlingar och teckna långsiktiga kontrakt med läkemedelstillverkarna.

För läkemedel som skrivs på recept skulle ditt förslag innebära att den lag som ligger till grund för LFN och dess verksamhet skulle behöva ändras och frågan behöver i så fall väckas i Riksdagen.

Det system vi har idag med en enda detaljist (Apoteket AB) och fri prissättning på generiska läkemedel under ett tak har visat sig fungera väl. I Sverige har vi förmodligen bland de billigaste priserna på generiska läkemedel i Europa.

Med vänliga hälsningar
Niklas Hedberg
Läkemedelsförmånsnämnden