torsdag 29 november 2007

VI BEHÖVER OLIKA RELIGIONER

Känslorna, inte förnuftet, styr när vi bildar oss politiska liksom religiösa uppfattningar. I båda fallen en fråga om mänsklig verksamhet liksom litteratur. Huruvida Gud, Näcken, änglar liksom Djävulen finns är omöjligt att bevisa och oväsentligt. Frälsningsläran kan helt och hållet förklaras i psykologiska termer.

Likafullt behöver vi tro - 25 % av oss varje dag, ytterligare cirka 50% vid krig/kris och återstoden inte alls. Många behöver den religiösa upplevelsen för att reda upp sin livssituation och känna sig godtagna. Få vara med i något socialt sammanhang.

Religionen ger oss möjlighet att, bildligt talat, återvända till mammas sköte och utan eget ansvar bli omhändertagna och ha det bra. Visserligen gör religionen människan ofta mycket beroende av samfundet. Visserligen är vissa religioner extrema - men så är även fallet med ett flertal politiska riktningar.

Människor världen över är mycket olika i sitt tänkande. Därför behövs olika religioner. Detta måste vi respektera nu när Sverige blivit ett mångkulturellt samhälle - vi har berikats med mer än l miljon invandrare de senaste 30 åren.

Mats Hägglöf

1 kommentar:

Kvänen Adolf sa...

Vad är religion?

Religion är ett socialt fenomen och innebär förenklat ett meningsskapande trossystem och ett legimiternade rollstystem.

Då vi växer in i en religiös gemenskap av något slag så får vi förklaringsmodeller och mönster för vårt beteende som vi gör till vårt eget sätt att tänka och handla.

VÅR IDENTITET ÄR SNART LIKT DEN RELIGIÖSA GEMENSKAPEN SOM VI GICK MED I.

ALL RELIGION ÄR SOCIAL.

Utan det sociala mönstret kan inte den religiösa människan existera.

Vi behöver ett socialt nätverk där vi fungerar och som vi lever i. Människor som stöder oss, vägleder oss och hjälper oss i livets olika skeden. Utan detta stöd skulle det vara svårt att existera.

DET ÄR OCKSÅ DÄRFÖR DET ÄR FARLIGT NÄR SEKTER VILL ISOLERA OSS FRÅN TIDIGARE SOCIALA NÄRVERK OCH GE OSS NYA NÄTVERK MED NYA VÄRDERINGAR OCH NYTT TROSINNEHÅLL.

All religion har som sagt en social dimension. Innehållet i religionen är av teologiskt intresse och dess yttringar och inverkan på människosynen är intressanta ur ett socialt psykologist persperktiv.

Det innehållsliga med mystik, transcedens och trosföreställningar har både sociala och psykologiska återverkningar på den enskilde och grupper av människor.

RELIGIONENS TOLKNING AV TILLVARON.

Religionen är en värderande tolkning SOM LÄGGER VIKT VID ATT GÖRA TILLVARON MENINGSFYLLD OCH VÄRDEBESTÄMD är ett annat sätt att säga att människan är en självständig tänkande varelser som behöver andra människor att spegla sina åsikter och sina handlingar i.

Religionen inbjuder människan att uppleva tillvaron som meningsfull och värdebestämd och lär henne samtidigt att vara så att hennes liv blir just det. Man brukar säga att religionens verklighetstolkning har fyra aspekter:

1. Intellektuellt moment
2. Affektivt moment
3. Motoriskt moment
4. Socialt moment

DET INTELLEKTUELLA MOMENTET:

betyder att religionen försöker att ge en förklaring till varför världen finns till, varför jag finns till och varför saker och ting sker i denna värld. Detta kan vi lära oss.

DET AFFEKTIVA MOMENTET:

eller det känslomässiga momentet, är en förklaring till att jag har ett värde och mänskligheten finns till för ett särskilt ändamål. Detta kan vi uppleva.

DET MOTORISKA MOMENTET:

i religionen är då mitt beteende i relation till Gud och omvärlden. Detta kan vi öva upp. Allt detta betyder i sin tur att religonens innehåll och budskap ger mig en modell för mitt sätt att tänka och handla.

SOCIALA MOMENTET:

är ett yttryck för att religionen är gemenskapsbildande.

DETTA BETYDER ATT JAG INTE KAN VARA RELIGIÖS PÅ EGEN HAND.

Jag behöver någon eller några andra för att vara religiös. I Nya testamentet läser vi att Jesus också kände till denna dimension i religionen när han sade:

DÄR TVÅ ELLER TRE ÄR FÖRSAMLADE I MITT NAMN ÄR JAG MITT IBLAND DEM. (Matt:18:20).

Vi måste dock komma ihåg att religionen är en sammansättning av alla dessa fyra element. Det som skiljer kyrkor från till exempel frikyrkor är många gånger det att frikyrkorna eller väckelserörelserna anklagar kyrkan för att ha glömt UPPLEVELSEMÄSSIGA sidan, det affektiva momentet, i sin religionsutövning.

Kyrkorna säger å sin sida att väckelsekristendomen glömt det INTELLEKTUELLA momentet, upplevelsen har blivit viktigare än inlärningen. SEKTERNA å sin sida betonar ofta det affektiva och det sociala i religionen. Det är viktig att känna tillsammans.

SEKTER ÖVERBETONAR OFTA ETT MOMENT

Sekten FAMILJEN (Guds barn) överbetonar det sociala,

SIENTOLOGIN överbetonar det intellektuella.

KRISHNARÖRELSEN spelar den intellektuella förståelsen.

TROSRÖRELSEN till exempel LIVETS ORD, håller man på det affektiva, det upplevelsemässiga i trosupplevelsen. Det blir viktigt att visa sin tro i TUNGOMÅLSTALANDET, genom att falla omkull när handpåläggning sker, att bejaka bönen genom så kallat bönerus.

BÖNERUS kallas HALLELUJA, ja, pris ske Gud, Amen och så vidare. Dessa utrop bekräftar och bejakar någon annan persons bön eller predikan i gudstjänsten.

De främsta exempel på ideologiska kollektiv är JEHOVAS VITTNEN, LIVETS ORD och SCIENTOLOGKYRKAN.

Helst skall medlemmarna i denna typ av SEKTER inte umgås med personer utanför sekten. Inom Jehovas vittnen är man förbjuden att tala eller ens hälsa på en utesluten medlem( O, vilket mörker).

Straffet för dylika handlingar kan vara att man själv blir utesluten. För scientologerna är utomstående endast potentiella finasiärer.

VARFÖR UPPSTÅR SEKTER.

Samhällsförändringar och normalupplösning grogrund.

Det finns och har funnits människor som varit tvärsäkra på svaren till livets komplicerade frågor och som sedan samlar en skara trogna omkring sig.EN SEKT HAR UPPSTÅTT.

Skall nu avsluta denna berättelse med lite om Livets Ord och liknande SEKTER och visa hur absurd deras teologi är.

HÖRNSTENARNA i deras tänkande är att en person har framgång i livet om det synns i hans social sammanhang och ekonomi.

Ekonomiks framgång, vänner, lycka, hälsa och frälsning blev de religiösa hörnstenarna i framgångsteologin. Framgångsteologin menar att den kristne som använder sin tro på rätt sätt, är garanterad framgång på livets alla områden.

Han eller hon får en god hälsa, bra familje- och värnrelationer, materiell välfärd. DÄRFÖR HAR DEN KRISTNE INTE RÄTT ATT VARA FATTIG. Detta var en allmän uppfattning om LIVETS ord på 1900-talet, DEN GÄLLER FORTFARANDE.

BIBELSKOLAN I LIVETS ORD.

Bibelskolan måste gardera sig mot att få in personer som på något sätt är svaga och som inte har några större utsikter att svara upp mot de teologiska och sociala kraven rörelsen ställer på sina elevers framtid inom rörelsen.

TROSFÖRKUNNELSE - TROSRÖRELSE

Framgångsteologin som rönt stor kritik, har dock under de senaste åren fått ge vika för en mera renodlad trosförkunnelse. Några nya ingredienser är missionen och Israelfrågan.

DET SOM SKER INOM LIVETS ORD LIKNAR DET SOM SKER I GEOGRAFISKA STATER.

När den inre kritiken blir stor och en kursomläggning bör organiseras, framhåller man yttre omständigheter som just den staten kan ta hand om och på så sätt kanalisera inre kritik mot yttre gemensamma uppgifter.

EKMAN, som är en skicklig ledare, har också insett att den ENORMA KRITIK, som riktades mot framgångsteogisk förkunnelse med diskriminering av svaga, handikappade, sjuka eller ekonomiskt lidande måste avledas på något sätt.

Nu framhålls den heliga ANDES utgjutning, andedop, tungotal, helbrägdarörelse, profetia och blickarna riktas mot nya landvinningar, framför allt de nya öststaterna. Man betonar nu missionsbefallning och den helige Ande.

Ekman ser också sin rörelse som en inofficiell paraplyorganisation för den karismatiska rörelsen i Sverige.

Denna i kombination med den starka bindningen till Ekmans person resulterar i att kritik av den karistmatiske rörelsen i Sverige av Livets ord tolkas som kritik av den helige Ande, med andra ord Gud.

Därför får man inom kristna kretsar helst inte kritisera
varken Ekman, Livets ord eller den
karismatiska rörelsen.

Det som ursprungligen var en inre övertygelse om en uppgift för kristenhetens enande verkar för Ekman ha blivit ett självändamål /som för ex.bla. Margot Wahlström i Adelsborgen i Bryssel, eller varför inte Mona Sahlin och många, många, fler,/ och ett bibehållande av den egna maktpositionen.

GUDSBILDEN INOM LIVETS ORD.

Eftersom Gud är god och allt det godas upphovsman måste det onda komma från djävulen. Det har funnits tider i Livets ords drygt 20-åriga historia då demoner fått en framträdande roll.

PREDIKNINGARNA HAR MER HANDLAT OM DEMOMONER ÄN OM GUDS NÅD.

Man kritiserade och kritiserar andra samfund för ytlighet och att de har en nyckfull gudsbild. Människan måste, enligt Ekman, bära det fulla ansvaret för sin egen frälsning - den som tror tillräckligt mycket skall lyckas.

Kritiken från andra kristna kyrkor är att Livets ord är för kategorisk och enkel i sin tolkning.

DJUPDIMENSIONEN I TRON OCH TILLVARONS VERKLIGHET FALLET BORT.

MÄNNISKOSYNEN I LIVETS ORDS TEOLOGI ÄR EN DIREKT FÖLJD AV GUDSSYNEN. Demoner och djävulen spelar en stor roll för den andliga människan som predikas.

För många blir också väntan på ännu osynliga mirakel så ångestladdad att hela deras trosvärld rasar samman. Skulden för uteblivet mirakel är helt och hållet den enskildes.

Tron inom Livets ord är ett fasthållande vid att helandet och den materiella välgången är instrument för Guds överväldigande gåvor.

TRON BLIR MAGISK I DEN BEMÄRKELSEN ATT MAN GENOM DEN KAN GRIPA TAG I GÅVOR SOM FINNS I DEN OSYNLIGA VÄRLDEN OCH FÖRA DEM IN I DEN SYNLIGA VÄRLDEN.

Ett talessätt i USA, för att bli rik så skapa en religion som attraherar massorna, Ekman har gått i lära i dessa skolar i USA.

PROBLEM MED KRISTEN TRO.

Man får problem inom Livets ord med denna dualism när man börjar tala om hur Gud blev människa i Jesus Kristus (inkarnationen) / se ett inlägg i Existens om domedagen där jag under namnet Svante skrivit om detta).

Denna svårighet delar Livets ord med andra rörelser som ser det andliga och fysiska som två oförenliga principer. Jesus kan inte vara Gud, utan blir människa i vilken Guds ande tog sin boning en tid och verkade genom honom.

Jesus blir en slags prottyp för den oövervinnliga anden i människan. DET BETYDER ATT VARJE PÅNYTTFÖDD MÄNNISKA KAN BLI EN ÖVERMÄNNISKA SOM JESUS.

Dessa tankegångar är inte ovanliga i dagens New Age- rörelser. HÄR PLATSAR INTE DEN KLASSISKA FÖRSONINGSLÄRAN ATT JESUS MED SIN KORSDÖD FÖRSONADE HELA VÄRLDEN.

Det var lite om SEKTER och vilken väg de vandrar som satt sig i Guds ställe och tror sig veta vad Guds rådslut är för något. Luther varnar så starkt för detta, men det är nog en annan Gud som leder dem.

Jesus säger ju där två eller tre är församlade i hans namn där finns han. Jag kommer ihåg då jag arbetade med ett autistiskt gossebarn, 8 år men med ett spädbarns förstånd, i 4 år skötte jag om honom.

Mina tankar var att detta barn var just ett Guds barn och där två eller tre av dessa är samlade, där är Jesus Kristus, så på B.B. är verkligen den KRISTNA KYRKAN, den levande GUDENS tempel. De om någon är just de som SEKTERNA berömmer sig av att vara. Tyvärr har fågelskiten förblindat dessa sektmedlemmar ögon, så de ser inte vart vägen till himmelen går.

Det jag reflekterade över hur lycklig han var i sin värld, man hade kunnat sätta högar av guld jämsides med högar av mat, och han skulle välja maten. Faktiskt kände jag en viss avundsjuka över i vilken lycklig värld han levde i.

Det står ju i bibeln, vad hjälper det om du vinner hela världen men förlorar din själ, och samla inte skatter på jorden där mal och mått förstör dem utan samla skatter i himmelriket.

Och det är lättare för en kamel att komma genom nåsllögat än för en själ att komma till himmelriket. Men ett är säkert, för de små änglarna, är nålsögat inget problem, värre är det för de vuxna barbarerna på planeten Tellus, och speciellt för dem som satt sig på Guds tron.

Jesus vandrade ju bland de sjuka, fattiga, äktenskapförbrytare, m.m. där var Jesus arbetsfält. När han föddes inte var det i slott utan i ett stall. När han valde de som skulle föra ordet vidare, inte var det de som berömde sig av Guds ord som FARISEÉRNA, nej, det var fattiga fiskare han utvalde.

När han dog på korset så gal tuppen tre gånger, Petrus hade ju förnekat att han kände Jesus, men fick ändå förlåtelse. Då hängde Jesus mellan två ogärningsmän och en av mördarna trodde på Jesus, och Jesus sade, sannerligen är du med mig i PARADISET.

Att som medlem i en sekt kritisera dem för att de stänger in Gud inom deras gränser, det är att sätta sig på Guds tron. Jag har själv en gång predikat i en av de strängaste Laestadianska sekterna och sagt åt dem att Gud fins över hela jorden där det levande Ordet predikas. Dessa ord rendarade att vederbörande förflyttades från predikoämbetet till bänkarna nedanför podiet.

Efter Laestadius död, så blev församlingen splittrad, då än den ene än den andre predikanten drog i församlingsmedlemmarna, och idag så är det tyvärr ljumma predikningar som smeker församlingmedlemmarna och inte rycker dem i håret.

Kort sagt Guds finns i den levande kristendomen och det är den verkliga "KYRKAN" och dessa kristna ser intet mänskligt öga, utom Guds själv. Men ett är säkert, de små barnen tillhör denna "KYRKA", men bäva månde de som tillhör sekter och berömmer sig av att ha direkt kontakt med Gud.

Att den Svenska Kyrkan sedan också somnat i sin förkunnelse är inte att förundra sig över. Idag måste de stryka medlemmarna medhårs, annars kan de blir anmälda för att diskriminering eller att de smutskastar folk.

Och så är det också med invandrare, att där får man inte säga sin mening rakt ut för då åker man dit, för att inte tala om "LAPPARNA", både i hellylleform och i "Syntet" form, och att nämna om Islam och dess profet i sanningens namn, kan rendarea att man blir 20 cm kortare.

Ja, inte är det lätt att vara människa och få tala fritt ur hjärtat och i ett land som berömmer sig av det fria ordet.

Slutar med denna korta hälsning från ett vintrigt Lappland, med strålande skidföre och sol. Utanför mitt fönster har hararna sina kärleksmöten och björnen sågs utanför byn för någon dag sedan och järvhonan ynglar av sig på fjället strax utanför byn.

Det tar ont i ett "kvänhjärta" att se att den tiden är förbi, nu är det bara att titta på och njuta av hur fint Gud ordnat det för allt levande.

Och som slutord, Luther säger att den som inte har den "UPPSTÅNDE" Jesus Kristus inför sina ögon,då talar jag om tron, han har inte en god dag. Amen.