fredag 30 november 2007

MITT NATURINTRESSE

Vi hade en tam trana hemma - min far hade hittat en skadad unge - och den kom att bli en kär familjemedlem. Om det var orsaken till att jag tidigt blev fågelintresserad vet jag ej, hursomhelst kom ornitologin att helt dominera min barndom och uppväxt. Redan vid 17 års ålder fick jag via rekommendation av min dåvarande biologilärare, Gustaf Westström i Åsele, rätten att för Naturhistoriska Riksmuseets räkning ringmärka fåglar. Vi 20 års ålder märkte jag den första kungsörnsungen - jag hade fått tips om boplats för örn av legendariske idrottsstjärnan Thule Persson i Blaiken,Stensele kommun. 21 år gammal gjorde jag min första sommartjänstgöring på Ottenby fågelstation, Ölands södra udde.

Av i Sverige häckande fåglar har jag sett samtliga arter med undantag för fyra: nordsångare, nattskärra, rördrom och vaktel. De två sistnämnda har jag dock hört.

Den upplevelse i fågelvärlden jag sätter främst är fyndet av häckande sidensvans utanför Vindeln i Västerbottens län. Jag lyckades fotografera den ruvande fågeln - första belagda bofyndet i hela världen gjordes först år 1856. Fortfarande är sidensvansen en mytomspunnen fågel vad häckning beträffar och ytterst få fynd har gjorts - i Sverige,Finland och i Ryssland.
Jag publicerade bilden i tidskriften Vår Fågelvärld år 1953 (fyndåret) och detta är första
publicerade bilden i hela världen!!

Såväl bilden av den ruvande sidensvansen som den av första kungsörnsungen jag ringmärkte kommer jag att publicera här på bloggen.

Mats Hägglöf

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Hittade hit efter att ha sökt på ''tam trana''. Såg en film snutt när jag var liten för sisådär 35 år sedan om en gammal man som hade en tam Trana . Det var på SVT mitti naturen och sedan dess är jag tagen av denna fågel. Har sån tur nu att ett troligt ''ungdomsgäng'' håller till på ängarna bakom huset och det låter på mornarna som om det var en elefantcirkus precis utanför sovrummet om man sover med balkongdörren öppen.
Jag är nyfiken på att få veta mer om er tama Trana. Hur tam den tex var och hur länge ni hade kontakt med den? kunde den flyga och kom den åter varje år i så fall? kan du inte liksom införa nåt liknande ''på Begäran'' på din blogg?

Mats Hägglöf sa...

Tack för Din fråga om tranan. Den kunde ej flyga, vistades i en ladugård vintertid och blev 3 år gammal - förolyckades.
Mats Hägglöf