fredag 4 januari 2008

RENARNA , SVERIGES HELIGA KOR !

Bland annat Västerbottens-Kuriren har under den sista månaden haft många irriterade inlägg
om tamboskapen renens vistelse på allmän väg med höga kostnader för försäkringsbolag, självrisk och förlorad tid för de många bilister som krockar med dessa priviligerade djur, som betar på privat mark och trampar ner tall- och granplant för miljonbelopp.

Jag fick ett brev i hithörande frågor av en nära vän och före detta Åselebo. Han berättar med inlevelse följande:

En tid åkte jag dagligen Åsele - Doroteavägen och vid Visjömon finns en rengärda med vintertid
många renar och flera lappar. Snörika vintrar och höga plogkanter gör att renarna söker sig till
vägarna och biltrafiken går hårt åt de renar som finns på vägen. Frusna kroppar kantar sidorna, ofta sticker bara klövar eller någon grå skugga fram ur snön..

En mild senvinterdag kom jag åkande mot Lomsjö och precis mitt för rastplatsen stod en
Landstingstvättens stora långtradare mitt på vägen. Chauffören var en ung grabb i 20-årsåldern och han stod framme vid kylargrillen och slet och drog i ännu levande renar, som
pressats in mellan plåtlisterna i kylaren. Han ömsom grät, ömsom svor och förbannade. Varmt
blod droppade och slaskade och själv var han rejält nersölad. Min ringa insats begränsades till att vara hans klagomur, medan vi båda tittade upp mot åsen intill, där två lappar satt och drack kaffe utan att idas komma och hjälpa till

Mats Hägglöf

4 kommentarer:

Anonym sa...

a

Anonym sa...

"Heliga kor"

Nja, så värst heliga är de väl inte. Men med tanke på dess numerär så är det kanske inte så underligt om det smäller både titt som tätt. Jag har själv, lyckligtvis, aldrig krockat med någon ren men visst har det varit tätt mellan vägövergångarna.
Men man kan nog inte helt frita de olika kategorierna bilförare från ansvar. I de fall någon ren springer ut direkt framför kylaren är det kanske inte så mycket att göra. Vid några tillfällen då jag saktat in för renar som uppehållit sig vid vägkanten har jag blivit omkörd utan att vederbörande saktat in. T.o.m. när renar befunnit sig på vägen har jag sett bilar, i ganska hög fart, kryssa fram mellan djuren.
Kör man i trakter där det befinner sig ren så kanske man kan ta det lite lugnare. Skulle olyckan ändå vara framme så har kanske inte så många varken kunskap eller utrustning för att ev. avliva trafikskadade renar. Finns det samer i närheten borde de kunna utföra det hantverket.
Eftersom jag bor utanför Stockholm så är det inte så ofta jag haft tillfälle att vistas i de trakter som hyser ren. Men de gånger jag varit där så har jag tämligen ofta kört från Dikanäs och upp till Skalmodal. Ganska gott om ren på den sträckan. Men som sagt: Peppar, peppar ta i trä! Det har fungerat bra.

Vänliga hälsningar

Kenneth Åhrlin

Anonym sa...

"Heliga kor"

Så vitt jag vet så har man innom EU-unionen beslutat om att inga privata personer utan av myndighet utfärdad behörighet och som t.ex. kommunal jaktman, Polisman eller någon annan myndighetsperson omhänderta eller avliva ett vilt djur, så vitt jag kan förstå så hör väl Renen dit.

Det betyder att det med mycket stor säkerhet att det inte finns många/några bilförare som har rätt att avliva ett påkört trafikskadat djur vilket kan vara fel de flästa gånger, när en trafikolycka har hänt.

Erik Danielsson

Anonym sa...

BETRÄFFANDE TRAFIKSKADAT VILT.

Jodå, att avliva ett trafikskadat djur/vilt har var och en rätt att göra. Djurskyddet går här i första hand. Dock skall en del kriterier uppfyllas. Man skall, givetvis, ha både kunskap och erforderlig utrustning. Sedan är också skytten ansvarig för lossat skott. Se till att det finns erforderligt kulfång osv.
Sant är att det knappast är så många bilförare som har vare sig älgstudsare, annat vapen eller kunskap om hur och var man skall skjuta.
Skulle däremot viltolyckan inträffa inom byggnadsplanelagt område och djuret måste avlivas skall skottlossningstillstånd inhämtas, som ges från fall till fall av vakthavande befäl hos polisen.
Den som vill studera bestämmelserna lite närmare och mer detaljerat kan med fördel läsa "Naturvårdsverkets föreskrifter och allmänna råd."
§ 33:4 eller ringa Lars Sävberger på Rikspolisstyrelsen.
Men sammanfattningsvis så har var och en rätt att avliva ett trafikskadat djur/vilt och under förutsättning att djuret är så svårt skadat, avkörda ben t.ex. att ingen annan lösningen än avlivning återstår.

Med hälsningar
Kenneth Åhrlin