torsdag 3 januari 2008

DET KOM ETT BREV FRÅN RUMÄNIEN

År 1992 läste jag i Dagens Nyheter en artikel som berättade att vi hade stora mängder överskottsvete och att det skulle brännas. På den tiden " låg det i luften " att skicka hjälpsändningar till i första hand Rumänien, bara ett år efter den revolution som förändrade mycket.

Jag fick en idé, lyckades övertala Kungsörnens kvarnar i Uppsala att mala detta vete och packa det i säckar om 5 kg. Samtal med SJ gav som resultat att de åtog sig att kostnadsfritt transportera mjölet till Oradea i norra Rumänien, där jag hade en kontakt, missionären Lars Hörnberg från pingstkyrkan i Falköping.

Det blev sammanlagt 32 fyllda järnvägsvagnar om ett tusen ton vetemjöl som lastade på engångspallar hamnade i Rumänien på detta eleganta,kostnadsfria sätt. (Enbart den stora mängden engångspallar räckte till åtskilliga nödbostäder åt behövande).

Brevet idag från nämnde missionär Lars Hörnberg - han är kvar i Rumänien och jobbar med
bland annat föräldralösa barn - innehåller bland annat följande mening:
" Det finns många minnen som ofta förs fram från ledare i Rumänien över den otroliga gåva
vetemjölet var. Tacksamhet från ledare och från familjer som fick mat ".

Lars Hörnberg kan Du nå via telefon +40 745 543 155 om Du vill bistå honom och hans medarbetare

Mats Hägglöf

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har hört talas om Lars Hörnberg. Jag har läst en artikel i Hemmets Jornalen (tror jag, eller nån annan veckotidning) för länge sedan, där berätade han om sitt jobb som missionär i Rumänien. Eftersom jag kommer själv fråm Rumänien tyckte jag att det var jätte roligt läsa det. Hans jobb som missionär är väldigt uppskattat i Oradea. Han har hjälpt barn i många år och jar tror att hans halva hjärta är där för alltid...
Och sen har jag en granne som hetter David R som har var i Oradea till barnhemet med ett last på 1992 från Röda Korset. Han kommer ihåg Lars. Det är ett stort jobb han gör där. Och tack vare Lars har de föreldralösabarn i Oradea mycke bättre och ett tack över huvud. Och inte sist en framtid. Jag vet att Sverge har hjälp Rumänien i börjar på 90 talet och det behövdes verkligen då. Att några forsatt even idag är märkvärdig! Mats, du görde också en stor skillnad med vetemjölet och att mäniskör kommer ihög och pratar om detta i dag är fantaktisk! Ni, Underbara mäniskor!
Monica Tärnqvist - Stora Mellösa

Anonym sa...

Hej Mats Hägglöf !

Detta var ju helt otroligt bra gjort Mats, detta Din insats skall Jag inte glömma.

Erik Danielsson

Anonym sa...

Strålande att läsa vad ni skriver om Mats Hägglöfs insats i Rumänien för cirka 15 år sedan och vad som sedan hände under Lars Hörnbergs ledning.
Om Cminul Felix och Lars Hörnberg kan man läsa i boken "Visionen har landat" som slutsåldes för ett år sedan. Ny upplaga finns nu framme under rubriken Caminul Felix - Livets universitet. Boken är skriven av undertecknad och har getss ut i 5 000 ex.

I april månad kommer en kör från Oradea resa i Sverige med början i Växjö den 19 och avsluta sin turné i Norrtälje och Västerås. Ledare är Lars Hörnberg. Kören består av ett 30-tal barn/ungdomar tillsammans med några föräldrapar. Har duy chans att komma till nån av de konserter som hålls under ett par veckor så blir Du kraftigt berikad av vittnesbörd om det som hände för ett 15-tal år sedan och som fortsätter med oförminskad styrka!

Du kan få turne´planen här om Du frågar efter den:

Roland Nelsson


Roland Nelsson
Bergskogsvägen 8
570 15 Holsbybrunn
0383 17 248, 070 37 14 352