söndag 16 mars 2008

BERLINMUREN

Den 13e augusti 1961 uppstod Berlinmuren.

Vid den tiden hade jag en mycket god vän från Leipzig, Hardy. Han innehade en radiofirma söder om söder i Stockholm och orsaken till att vi umgicks mycket var att jag som signalofficer i reserven vid IB 50 hade stort intresse av hithörande frågor; jag lärde mig mycket av honom.

Hardy var förlovad med en flicka i Leipzig,där hon studerade.Berlinmuren omöjliggjorde för henne att komma till Sverige och Hardy ville inte återvända. Det blev "krigsråd" och vi kom fram till beslut: Jag försåg mig med falskt pass, i namn av vad som stod på passet uppstod en
intensiv kärleksladdad brevväxling med den förlovade med mål att vi skulle gifta oss hos borgmästaren i Leipzig december 1961 och därefter via Checkpoint Charlie i Berlin ta henne som
fru NN till Sverige. Hennes föräldrar blev noga informerade av Hardy och naturligtvis flickan
också, som skrev heta brev till mig under falskt namn.

Så kom den dag, att jag (knäsvag) befann mig hos ifrågavarnde borgmästare och med hennes
föräldrar som vigselvittnen genomfördes akten. Middagen hos föräldrarna var lite artificell och hon är den enda kvinna jag gift mig med men ej upplevt bröllopsnatt med.

Resan via Berlin gick utan komplikationer och jag överlämnade damen till en överlycklig Hardy
i Handen. Tre år senare fick de en pojke, som mig till ära döptes till Mats.

Leipzig är känd för en enastående glastillverkning. Där framställs till exempel konstgjorda djurögon att användas vid konservering av djur och eftersom jag under 1950-talet hade utbildat mig till konservator tog jag tillfället i akt att besöka en sådan fabrik och kunde jag upprätta
en inköpsförbindelse via dåvarande DIA/SUKAB (DIA = Deutsche Innen- und Aussenhandel.
DDR).Konstgjorda djurögon var på den tiden en stor bristvara i Sverige

Leipzig är även känd för en idrottshögskola som på den tiden producerade dopade "Idrottsambassadörer- elittävlande " med stor framgång i olika grenar. Den kontakten hade jag sedermera nytta av när jag skrev boken "Idrott,piller och pengar"

Kontakten med djurögonfabriken och Idrottshögskolan kompenserar gott och väl den uteblivna
bröllopsnatten.

Idag har Hardy med fru tre vuxna barn och flera barnbarn, alla bosatta i Sverige.

Mats Hägglöf

Inga kommentarer: