De låtar svenska folket prioriterar är vemodsfyllda grejor som avhandlar häftig kärlekslycka för länge sedan; evinnerliga parafraser över den odödliga " Var skog har nog sin källa ".
Redan Edvard Persson sjöng med hela den tunga gestalten vibrerande av känslosamhet: " Där jag lekte som barn, där är allting som förr, bara vännen jag lekt med är borta". Så var det också när Tjotta Olsson kom hem till byn nere i dalen, borta var flickan! Gunnar Wiklunds största succéer har handlat om svunna kärleksmöten, och alla minns vi Jan Malmsjös " En sång en gång för länge sedan ". Och otaliga andra med samma blöta tema.
Det är som när folk, som kommit upp lite grann i åren, i allmänhet går omkring och snyftar invärtes över någon gammal kärlek, en pojk- eller flickvän, som i minnets rosafärgade backlyse framstår som överjordiskt vacker och älskansvärd - hur kunde jag svika honom/henne som var a l l t för mig, först nu f ö r s t å r jag det, vemodet spränger mitt bröst och ögonen svämmar över.
Alltnog, i botten kanske det handlar om en " hemlängtan ", en melankoli besläktad med milt vansinne - kan leda till självmnord hos " svaga " själar.
Alf Henriksson har i fyra rader träffande beskrivit det hela:
" Jag mötte en omfångsrik gammal bekant
en flicka som aldrig blev min
Hon påminde mej om min ungdom
men aldrig om sin! "
mats_hagglof@hotmail.com
lördag 24 juli 2010
DET SVENSKA VEMODET
Upplagd av Mats Hägglöf kl. 15:18
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar