onsdag 16 december 2009

PEDELLENS LÖN: 7,6 RIKSDALER PER ÅR !

Min far, kronojägaren Kristoffer Hägglöf, föddes i Björna kommun år 1883.
Tack vare detta är jag medlem i Björna hembygdsförening, där drygt 80-årige Anders Nordström är ordförande. Via honom har jag fått ta del av Björna församlings kassabok av år 1850, och jag återger här delar av den jämte kommentarer:

År 1850: UTGIFTER FÖR KYRKAN:

Skurning för kyrkan -:58
15 3/4 kannor vin 22:36
1851 års almanacka -:4
En Dopbok enligt räkning 4:24
En Bok papper -:12
Pedellens årslön 7:6
Consistorie Circularie -:1
Enkehjälpen 1:-
Oblater 1:16

Kommentarer:

Skurningen torde ha skett i den tillfälliga lokalen i kommunhuset - kyrkan var ej färdigbyggd.
En kanna Win: gammalt mått = 2,617 liter
Almenacka: fick endast ges ut av Wtenskaps akademin. Nödvändig för att hålla ordning på dagar för Påsk, Pingst och så vidare.
Dopbok: Från förlag, inbunden.
En Bok Papper: en Bok = 25 ark papper.
Pedellen: Kyrkovaktmästaren.
C.C: En fast avgift varje år.
Enkehjälpen: Kyrkan var den enda myndigheten i socknen...
Uppdelning mellan kyrkligt och borgerligt skedde först år 1866, samma år som ståndsriksdagen upplöstes.
Oblater: Nattvardsbröd; kunde även bakas på hemmaplan. I Björna hembygdsgård finns ett " oblatjärn " - som ett våffeljärn.
Pengar: Räknades denna tid i Riksdaler och Skilling.

År 1850: INKOMSTER TILL KYRKAN:

Dr Erich Phersson i Uttersjön för otidigt sänglag l:16
B.J.Grundström i Kärrsjön för otidigt sänglag 1:16
B.Joh.Andersson,Movattnet för missbruk av
Kyrkobrudskruden 2:-
Försålt vin -:24
2/3 kanna vin -:24
11 Jungfrur vin -:32

Kommentar:

Andra inkomster förekom även - vid dödsfall, begravningar, samkväm och möten.
Otidigt sänglag: Uttrycket " i tid och otid "förklarar. Otidigt = före äktenskap.
Kyrkobrudskruden: Lånades ut vid vigslar - men endast till oskulder. Missbruk följdes av böter.
11 Jungfrur vin: 1 jungfru = 8,2 centiliter.

Min far hade en räkning från en målare, som förbättrat altartavlan i kyrkan. där stod bland annat följande:

Förlängt vägen till Helvetet -:12
Förbättrat Marias blick -:4
Breddat den Smala vägen -:3

Avslutningsvis vill jag berätta, dels att jag innehar gravrätten vid Björna kyrka efter min farfar/farmor, som dog på 1933/1923, dels även att jag släktforskat på fars sida till nybyggaren Erik Jansson,Gullsjö, född 1749. Han deltog i kriget mot Ryssland åren 1784 - 1792 som båtsman i tjänst vid kanonerna på ett krigsfartyg.

Mats Hägglöf
mats_hagglof@hotmail.com

Inga kommentarer: