tisdag 8 december 2009

INGEN KO PÅ ISEN !

När min barndomsvän och skolkamrat från realskoletiden i Åsele, Olle Svensson, läste min artikel här på bloggen om de av samerna dränkta 291 renarna bad han mig offentliggöra nedanstående. Vill dock först tillägga till nämnda artikel, att samen Utsi i Sirges sameby meddelat, att isen den aktuella katastrofdagen var endast 7 centimeter tjock på sjön Kultjaure. Har tagit del av Försvarets säkerhetsinstruktioner beträffande truppövergång på is liksom Arbetsmiljöverkets anvisningar av 2002 beträffande isvägar i skogsbruket, där man bland annat säger att kärnisen bör vara 32 cm tjock om man kör 5 ton tung lastbil på is. Minns från min barndom, att isen skulle vara minst 25 cm när man i december körde hem hö från raningarna - utslåttern. Jag förordar att Sirges sameby såväl ställs inför rätta som får näringsförbud. 3000 renar x minst 30 kg/st i genomsnitt var vad man med helikopter ville föra över 7 cm tjock is!

Så till Olle Svenssons berättelse:

" I Din text nämner Du uttrycket: Ingen ko på isen. Nu ska jag berätta om när vi för snart 70 år sen hade en ko på isen. Min mormor bodde på ett enkelt torp på södra sidan av Söråselesjön. Där hade hon bl.a. en ko i ladugården tillsammans med de andra vanliga "smådjuren". En höst i början av 1940-talet, när hon var i 80-årsåldern, blev hon lite krasslig & i sämre form. Alltnog. Hon ville att vi i byn skulle överta kon och sätta henne i vår lagård. Landsvägen över Åbron och landsvägen mot Sörnoret är rejält lång och seg att gå på speciellt med en ko, varför min mamma sa: Vi tar kon över isen! Just vid torpet smalnar Stamsjön av och på höstarna dåförtiden var det mycket lågt vattenstånd. Bredden var nog högst 150 meter. Isen var blank och helt snöfri. Vi tog två långa, smala trasmattor, som jag rullade ut och sen gick mor sakta med kon framåt. De stannade & väntade på att jag tog rätt på den bakre av mattorna & sen kilade fram och rullade ut RÖDA MATTAN framför det väntande ekipaget! Allt gick lungt och smidigt till, för vad gäller kor är det aldrig nå´n brådska. Snart var vi uppe på fast mark längst bort i byn, och nu så här långt senare undrar jag om mor sett eller hört talas om den här metoden tidigare. Tilläggas bör: Mormor repade sig gott & levde ytterligare c:a 10 år"

Men så till spektaklet med de dränkta renarna. Första tanken när vi fick höra vad som skett i fjällvärlden var ju: DJURPLÅGERI. Kort sagt: RENSKÖTSEL ÄR ALLDELES FÖR SVÅR FÖR ATT FÅ SKÖTAS AV LAPPAR! Spontant verkar det på tok när man tar till metoder från typ STORINDUSTRIN. De har använt skotrar och 4:hjuliga terrängfordon samt helikopter nu så att de själva blivit utslitna, förbrukade både fysiskt, psykiskt och mentalt, som Björn Borg så klarläggande formulerade utnötnings- och uttröttningskolapser. "

Så långt vännen Olle Svensson. God Jul!

Mats Hägglöf
mats_hagglof@hotmail.com

Inga kommentarer: